WYWIAD – Jak dbać o rolki?

Reading Time: 5 minutes

Sezon na rolki tuż tuż! Dziś porozmawiamy z Ryszardem Czyrnkiem, czyli Specjalistą ds. serwisu SPORTREBEL SERVICE o tym jak przygotować krok po kroku rolki do jazdy po zimie.

Jak przygotować rolki do jazdy po zimie? Jakie powinny być pierwsze kroki?

Przed wszystkim muśmy wyjąć je z szafy. ? Następnie sprawdzić ich wygląd, pokręcić kółkami i upewnić się czy obracają się swobodnie i się nie zacinają (może to być spowodowane tym, że zostały schowane mokre lub były przechowywane w wilgotnym pomieszczeniu). Sprawdzić czy w żadnym miejscu nie pękła skorupa oraz czy klamry działają prawidłowo.

Czy aby przygotować sprzęt do jazdy można skorzystać z profesjonalnego serwisu?

Oczywiście! Są czynności, które można przeprowadzić we własnym zakresie, nie posiadając specjalistycznego sprzętu, są jednak takie których nie warto wykonywać samemu. Jeżeli rolka wymaga wymiany jakiejś części to zazwyczaj warto udać się do serwisu. Może to być też zerwany gwint czy poprawa nitów. W profesjonalnym serwisie warto również wykonywać cykliczne dezynfekowanie i ozonowanie rolek.

Jakie usługi świadczy serwis rolkowy?

Jest to generalny przegląd stanu technicznego, wymiana kółek, naprawa gwintów, wymiana i czyszczenie łożysk myjką ultradźwiękową, wymiana i uzupełnianie nitów, wymiana klamer, wymiana sznurówek. Niektóre rolki można również poddać modulacji punktowej, , czyli zmienić punktowo kształt skorupy, tak by wyeliminować miejsca gdzie rolka ciśnie lub ociera stopę.

Wymiana klamry w rolkach
Myjka ultradźwiękowa do łożysk

Które części ulegają największemu zużyciu? Jakie są objawy, które powinny nas zaniepokoić? Co wskazuje, że dana część jest do wymiany?

Najszybciej zużywa się hamulec, kółka, łożyska oraz tulejki. W zależności od częstotliwości jazdy może zużyć się wkładka wewnętrzna i klamry, w których poprzez częste otwieranie i zamykanie uszkadzają się ząbki. W niektórych rolkach uda się naprawić to samemu, najczęściej jednak nie obejdzie się bez serwisu. Jeżeli słyszymy dziwne odgłosy, zauważamy luzy i wyczuwalną różnicę w komforcie jazdy to powinniśmy przeprowadzić samodzielny przegląd sprzętu lub skorzystać z pomocy fachowców.

Jakie czynności konserwacyjne należy przeprowadzać częściej niż raz w roku?

Regularnie należy sprawdzać śruby w rolkach oraz dbać o łożyska. Podczas jazdy musimy mieć pewność, że wszystkie śruby są odpowiednio dokręcone, ponieważ luzy w śrubach mogą przyczynić się do spowodowania wypadków. Śruby warto dokręcać przynajmniej raz w miesiącu, z łatwością zrobimy to samodzielnie w domu.

Czym czyścić rolki/wrotki i jak pozbyć się nieprzyjemnego zapachu z wnętrza buta?

Najczęściej wystarczy wilgotna szmatka i delikatny detergent. Rolki można również przedmuchać sprężonym powietrzem. Pamiętajmy także żeby rolki regularnie wietrzyć. Polecamy wkładki pochłaniające wilgoć oraz usługę ozonowania w profesjonalnym serwisie. Ozonowanie pozwala skutecznie pozbyć się bakterii i przykrego zapachu w rolkach.

Czy konserwacja wpływa na bezpieczeństwo podczas jazdy?

Oczywiście. Odpowiednio przygotowane do sezonu rolki zwiększają prawdopodobieństwo bezpiecznej jazdy. Po każdej jeździe powinno się rolki wysuszyć, pozbyć błota i piasku. Zabezpieczy to przed zatrzymaniem się kółek podczas kolejnej przejażdżki. Warto również zwrócić uwagę na hamulec, zwłaszcza jeśli  jesteśmy dopiero na początku przygody z jazdą na rolkach. Początkujący rolkarze dość szybko zużywają hamulce, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo.

Jak przedłużyć żywotność kółek?

Kółka należy co jakiś czas przekładać według schematu i nie dopuszczać do momentu w którym oś wytarcia kółka przechodzi poza oś koła. Na zużycie kółek wpływa wiele czynników, między innymi: twardość kółka, częstotliwość i intensywność jazdy, waga użytkownika, temperatura nawierzchni, rodzaj nawierzchni, sposób hamowania itd.

Czerwony obszar to zużycie się kółek. Kółka najbardziej zużywają się od strony wewnętrznej, przy czym najszybciej zużywa się pierwsze (powodem jest pochylona pozycja rolkarza)
Po obróceniu kół bardziej zużyta strona musi być po stronie zewnętrznej rolki. Kółko nadaje się do przekładki gdy zużycie materiału jest na takim poziomie jak na załączonym poniżej zdjęciu

A jak dbać o łożyska?

Dla przedłużenia żywotności łożysk unikaj podczas jazdy wody oraz piaszczystych terenów. Woda wypłukuje smar z łożysk, natomiast drobinki piasku zanieczyszczają je od wewnątrz skracając ich żywotność. Jest kilka metod czyszczenia i smarowania łożysk. Większości z nich wiąże się z otwarciem łożyska, rozebraniem go, wyczyszczeniem i nasmarowaniem. Pamiętajmy jednak, ze nie każde łożysko uda się samodzielnie otworzyć. Naszą propozycją konserwacji łożysk jest myjka ultradźwiękowa, dzięki której poprzez duże wibracje wypłuczesz cały brud z łożysk bez konieczności ich otwierania. Następnie należy skorzystać ze smaru penetrującego np. marki Pro Lube w celu ponownego nasmarowania.

Przegląd kół
Sprawdzenie luzów
Przegląd łożysk

W takim razie czy każda nawierzchnia nadaje się do jazdy?

Prawie każda powierzchnia nadaje się do jazdy, trzeba tylko odpowiednio dobrać rodzaj rolki. Przykładem mogą być rolki nordic z pompowanymi kołami, które świetnie nadają się do jazdy po lesie, żwirze i innym nierównym terenie. Dzięki oponom powietrznym nie będziemy potykać się o małe przeszkody, tylko przez nie przejedziemy. Kluczem do sukcesu jest odpowiedni sprzęt.

Jak zakonserwować sprzęt po sezonie? Jakie narzędzia musimy posiadać żeby samemu zadbać o konserwację sprzętu?

Posezonowa konserwacja powinna polegać przede wszystkim na dokładnym wysuszeniu oraz wyczyszczeniu rolek. Najlepiej umyć rolki nie tylko z wierzchu ale także oczyścić kółka, płozy oraz wszystkie elementy mocujące. Do każdego zestawu rolek dołączony jest specjalny klucz lub zestaw kluczy, który umożliwia wyciśnięcie sobie samemu łożyska i tulejki. Pamiętajmy również aby przechowywać rolki w suchym miejscu bez narażania buta na wilgoć. Rolek nie powinno się również przechowywać w pobliżu kaloryferów, ponieważ długotrwała ekspozycja na ciepło również może negatywnie wpłynąć na ich właściwości.

Zachęcamy do odwiedzania naszych punktów SPORTREBEL SERVICE w Rudzie Śląskiej, Tychach, Poznaniu, Łodzi, Gdańsku oraz Toruniu lub do skorzystania z możliwości wysyłki swojego sprzętu by wykonać serwis zdalnie. Jeżeli macie jeszcze jakieś dodatkowe pytania zapraszamy do kontaktu i życzymy wszystkim rolkowiczom bezpiecznej jazdy!

Dodaj komentarz